Kontrolka poduszki powietrznej - co oznacza, dlaczego się świeci i czy można jechać dalej?

Kontrolka poduszki powietrznej

Zapalenie się kontrolki poduszki powietrznej (airbag) to jeden z sygnałów ostrzegawczych, którego nie należy ignorować. W tym artykule wyjaśniamy, co oznacza czerwona lub pomarańczowa kontrolka poduszki powietrznej, co może powodować jej zapalenie, jak sprawdzić bezpiecznik poduszki i czy da się samodzielnie skasować ikonę airbag. Artykuł bazuje na najczęstszych pytaniach kierowców - sprawdź, zanim pojedziesz dalej.

Kontrolka poduszki powietrznej - co oznacza i jak wygląda?

Najczęściej wpisywane frazy w Google to:

  • kontrolka poduszki powietrznej,
  • kontrolka airbag,
  • ikona poduszki powietrznej,
  • ikonka poduszki powietrznej,
  • kontrolka poduszek powietrznych.

To zwykle żółta, pomarańczowa lub czerwona kontrolka przedstawiająca sylwetkę osoby z okręgiem (symbolizującym poduszkę). Jeśli zapali się po uruchomieniu auta i nie zgaśnie - oznacza to, że wystąpił błąd w systemie SRS.

Awaria poduszki powietrznej - czy można jechać?

Jednym z najczęstszych pytań jest: awaria poduszki powietrznej - co robić?
Jeśli kontrolka airbag świeci się stale lub miga - system może być wyłączony. W praktyce oznacza to, że poduszki powietrzne mogą nie zadziałać podczas kolizji, co znacząco obniża bezpieczeństwo. Można jechać dalej, ale tylko do warsztatu. Jeśli dojdzie do wypadku - system SRS może nie ochronić kierowcy i pasażerów.

Dlaczego świeci się kontrolka airbag? Najczęstsze przyczyny

Oto najczęstsze przyczyny zapalenia się kontrolki airbag:

  • uszkodzony czujnik zderzenia,
  • zły styk w kostce fotela pasażera,
  • problemy z napinaczem pasa bezpieczeństwa,
  • uszkodzony lub wypięty bezpiecznik poduszki powietrznej,
  • wada taśmy airbag w kierownicy (spiral cable),
  • rozłączenie kostki pod fotelem (np. po przesunięciu siedzenia).

Wielu kierowców wpisuje też: bezpiecznik poduszki powietrznej - warto wiedzieć, że jego awaria może skutkować odcięciem zasilania systemu SRS.

Czerwona lub pomarańczowa kontrolka poduszki powietrznej - różnice

Jeśli świeci się pomarańczowa kontrolka poduszki powietrznej - mamy do czynienia z ostrzeżeniem. Jeśli jednak pojawi się czerwona kontrolka poduszki powietrznej - sprawa jest poważniejsza i wymaga szybkiej interwencji.

W obu przypadkach nie powinno się ignorować sygnału - nawet jeśli auto zachowuje się normalnie.

Kontrolka poduszki powietrznej - jak wyłączyć?

Wielu użytkowników szuka informacji jak wyłączyć kontrolkę poduszki powietrznej. Oto najważniejsze kwestie:

  1. Nie wolno „kasować błędu” bez diagnozy – to może ukryć realną awarię.
  2. Skasowanie kontrolki airbag możliwe jest tylko po naprawie usterki.
  3. Warsztat po usunięciu problemu zresetuje kontrolkę przy użyciu komputera diagnostycznego.
  4. Jeśli kontrolka świeci się przez zapięty czujnik fotela pasażera – należy sprawdzić kostkę lub wagę czujnika.

Pamiętaj: skasowanie kontrolki airbag bez naprawy = brak działania systemu SRS.

Czy da się samodzielnie naprawić kontrolkę poduszki?

Niektóre przyczyny (np. wypięcie kostki pod siedzeniem) można sprawdzić samodzielnie. Jednak pełna diagnostyka SRS wymaga podłączenia do komputera.

Jeśli więc zastanawiasz się:

  • jak zresetować kontrolkę poduszki powietrznej,
  • czy można jeździć z kontrolką poduszki,
  • czy można samemu wyłączyć poduszkę powietrzną – odpowiedź brzmi: najpierw diagnoza, potem działanie.

Jeśli zapaliła się kontrolka poduszki powietrznej, nie ignoruj sygnału. Nawet jeśli wszystko działa normalnie – w razie wypadku system SRS może nie zadziałać. Zrób diagnostykę, znajdź przyczynę i dopiero wtedy kasuj błąd. To kwestia bezpieczeństwa – Twojego i pasażerów.

Poznaj gamę modelową Mitsubishi oraz aktualne kampanie i promocje.

Facebook
Social Media Icon
YouTube
Instagram
Social Media Icon
Pinterest Icon
Mitsubishi logo
Polityka prywatnościNota prawnaRegulamin

© 2025 Astara Poland. All rights reserved.
Powered by DATADISE